lördag 10 juli 2010

min och tellos historia

Tänkte skriva lite om min och Tellos historia :D Hope u like it!


Förra året ( -09 ) så va jag och Catania med i Div 2 och i med att jag började växa ur henne så var det våran sista tävling tillsammans:(


I mitt lag så var det en D-ponny ( det var då Tello ) som vi tyckte var fin. Eftersom dom tävlade för Nääs med och mamma kände den andra ryttarens mamma så pratade hon med dom:) Och det visade sig att dom behövde hjälp några dagar i veckan. Vi gick med på det, och förra hösten så provred jag honom och tyckte att han var lite småstark med vääldigt fin iallafall.

Men när jag skulle prova hoppa så tänkte jag " Detta går aldrig " eftersom Catania hoppade av bara farten. eller vad man ska säga, så jag var van vid det. Men Tello, han hoppade med "ryggen", så jag tyckte det var lite obehagligt. Eftersom språnget blev helt annorlunda. Och bättre blev det inte när han vägrade några gånger... Men vi bestämmde oss för att testa honom iallafall.

Och det visade sig att när jag började lite på honom så var en sagoponny( enligt mig. hehe^^) Jag fick mer och mer förtroende för honom och vi kom bra överens.

Men såklart så skulle det bli bråk i stallet. Så vi sa att vi kunde inte hjälpa till med honom om han inte kunde flytta till min mormors stall. (Där han står nu)

Och så blev det.

Den 28 november 2009 så flyttade Tello till vårat stall:D Och det passade också bra, för ägaren bodde nära, så hon kunde ta moppen till stallet:D



Men SÅKLART så kom inte jag och den andra ryttaren överens, och det blev krångel igen. -.-



det blev för mycket, så mamma ringde till dom och sa att om inte vi får ha honom på foder helttid så måste vi tyvärr leta ny häst. För det funkade verlkigen inte...!


Och så blev det. Vi fick kolla efter en annan ponny. Dom skulle flytta Tello till ett annat stall, eftersom jag och andra ryttaren inte kom bra överrens.

Men dom fick stå kvar tills vi hittade ny ponny. Och jag red Tello då också.:P



Vi hittade en annons på Häst Net på en fin D-ponny som vi ringde på. Redan helgen där på så åkte vi till falkenberg( där hon stog) och jag provred.


HAHAHAH det var den starkaste ponny jag ridit tror jag. Jäklar vad hon drog i hoppningen.


Men jag var envis och vi tog hem henne på prov i 1 ½ vecka iallafall. ;) Detta var i februari.


Så den 16 februari kom Irish mist hem till oss.:D Hon var jätte trevlig och väldigt fin. hon var hos oss 25 dagar.HAHA vi förlängde "provet" vi både hopptränade och dressyrtränade med henne.


Vi hade tänkt och köpa henne om inte detta MAGISKA UNDERVERK hände.



Den 12 mars så får jag reda på att dom gick med på att vi skulle få ha Tello på foder tills jag blev 18.

( mitt livs största dröm)


Så jag fick då göra ett svårt val. Att antingen skulle jag ha kvar Tello och lämmna tillbaka Misty (Irish Mist) elr tvärtom.. :(

Mitt val blev att lämna tillbaka Misty och behålla Tello. Eftersom jag hade redan fäst mig vid Tello.:P

Den 26 februari så åkte Misty och mitt liv som "ponnyägare" ( halvt iaf )började:D



Så nu står jag här idag med VÄRLDENS finaste ponny och ångrar inte ett dugg att jag valde honom.<3>

jag kommer ibland och tänka på första gången jag hoppade honom och tyckte han var usel.;O

Och idag så hoppar vi hinder på 125 cm utan problem. :D



KOMMENTERA GÄRNA!



Allis

3 kommentarer:

  1. hahaha, jag minns när du kom och berättade att du hade testat tello o han var stark, hehe, :p

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad fint att jag hittade din sida. Jag nämligen har Tellos mor Cloetta Tos i avel här i Finland. Hon är nu 20 år gammal men fortfarande en stark och frisk dam :) (bilder här: https://sites.google.com/site/mornfrostponit
    Ha det så bra! Mvh Taija

    SvaraRadera